The Dreamer

Jag har ett dillemma.
Systemkamera eller digitalkamera?!

Kommentarer
Postat av: Anonym

HAHAHA!! Dålig koll Petra??



Digitalkamera är då bilden exponeras på en digital sensor, motsatsen är analoga kameror där bilden exponeras på en fotografisk film.



Systemkamerorna har utbytbar optik (objektiv), det har däremot inte kompaktkamerorna som du kallar digitalkameror (HAHA!)



Jag är ganska säker på att analoga kameror numera har försvunnit helt från detaljhandeln. Så min rekommendation är helt klart att du köper en digitalkamera, då kan du dessutom mycket enklare överföra bilderna till dator via ett minneskort!



Sen är frågan, systemkamera eller kompaktkamera. Systemkameran är ju helt klart bättre men den är tung och jobbig. Kompaktkameran är enklare att ta med.



Allt beror på vad man ska göra. Ska ta ta uppsatta, planerade bilder eller spontana bilder. För det första är systemkameran bättre för det andra är kompaktkameran vassare.



Jag rekommenderar kompaktkamera. Men inget budgetkamera. En något dyrare med bra batteri, som är snabb och kan ta seriebilder osv.

2012-07-01 @ 15:46:49
Postat av: petranh

Tack för ditt svar! Jag behöver all hjälp jag kan få :)



Men i mitt försvar så kallar butikerna kompaktkameror digitalkameror.

2012-07-01 @ 17:40:22
URL: http://petranh.blogg.se/
Postat av: Ulkan

Nu kan jag väll bara säga hur jag känner.



Men en systemkamera är ju väldigt bra och ha med sig på resor när man ids släpa en större kamera. Vill kunna ha fler valmöjligheter med kameran. Att byta objektiv är en fördel, kostar dock skit att köpa riktigt bra objektiv..



Dock blir den lite tung och stor att ha med sig på kortare svängar, träningar och andra spontana aktiviteter.



Håller med anonym ovan, köp en riktigt bra kompakt kamera istället. Det enda man skulle behöva 18+ MGP är om du ska börja redigera. Så kan du klippa i bilden (mycket) och kunna lägga upp på bloggen med bra kvalitet.

2012-07-02 @ 13:53:24
URL: http://orienterare.blogg.se/
Postat av: petranh

Tack Ulkan för att du tar dig tid!



Så jag blir klokare på vad som faktiskt är bra ;)

2012-07-04 @ 19:37:17
URL: http://petranh.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0